تهران به مدت ده روز بزرگترین نگارخانه جهان می شود
بیش از 1500بیلبورد شهر تهران، از امروز بهمدت 10روز، میزبان 700 اثر فاخر فرهنگی و هنری خواهد بود تا پایتخت 10روز را بدون تابلوهای تبلیغاتی تجربه کند. شهروندان در این مدت در نگارخانهای به وسعت 636کیلومترمربع زندگی خواهند کرد. در روزهایی که بسیاری از شهروندان بهدلیل مشغله و کار زیاد مدتهاست سری به نگارخانههای شهر نزدهاند، آثار برجسته هنری از دل نگارخانهها به خیابانهای شهر آمدهاند تا مردم هر چه بیشتر با آثار فرهنگی و هنری فاخر به جا مانده از نیاکانشان بیشتر آشنا شوند؛ آثاری که گاه شاید نمونهاش را در هیچ موزهای نتوان دید.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تأکید بر اینکه بیش از 500طرح از آثار فاخر نگارگری، خوشنویسی، فرش، کتیبهنویسی و بناهای تاریخی ایران به نمایش درمیآید، گفت: بقیه طرحها، آثار فاخر دیگر کشورهای جهان است که از 15تا 25اردیبهشت در سطح شهر تهران اکران میشود. جمال کامیاب با ابراز امیدواری از بابت اینکه با اکران این طرحها بتوان شهروندان را به دیدن مراکز فرهنگی بهویژه موزهها ترغیب کرد، گفت: متأسفانه آمار بازدید از موزهها از تعداد افرادی که در آن مشغول بهکار هستند کمتر است.
امیدواریم بتوانیم با اکران این طرحها در سطح شهر، شهروندان را با بخشهای فرهنگی آشتی دهیم. وی با بیان اینکه از چندماه قبل با شرکتهای تبلیغاتی در این زمینه مذاکره شده تا بخشی از سهم فرهنگی تابلوهای تبلیغاتی در این بازه زمانی به این کار اختصاص پیدا کند، گفت: همکاریهای لازم صورت گرفته است. وی با تأکید بر این موضوع که این کار برای نخستینبار در ایران و حتی جهان انجام میشود، گفت:
تا به حال پیش نیامده که در یک بازه زمانی مشخص، بخش عمده سازههای تبلیغات تجاری به اکران فرهنگی اختصاص یابد. به گفته کامیاب، برای نخستینبار کل سازههای تجاری به اکرانهای فرهنگی اختصاص پیدا کرده که امید میرود بازخوردهای خوبی داشته باشد. وی اظهار امیدواری کرد که با استقبال خوب شهروندان این اتفاق در تقویم سازمان زیباسازی شهر تهران جایی برای خود باز کند و هر ساله شاهد این اتفاق خوب و پسندیده باشیم. آنگونه که وی معتقد است، در سال اول اجرای این طرح مسلما ابعاد گوناگون این اتفاق مورد بررسی قرار گرفته است اما نمیتوان ادعا کرد که طرح «نگارخانهای به وسعت شهر» بینقص است؛ از اینرو پس از اجرای این طرح در سالجاری مشکلات آن بررسی و ارزیابی میشود تا درصورت اجرای مجدد آن در سالهای آینده، مشکلات کمتری بهوجود آید.
- آثار بدیع هنری در شهر
در این روزها بسیاری از آثاری که در موزههای معتبر دنیا هم گاهی به نمایش گذاشته میشود، پیش روی شهروندان تهرانی است. آثاری زیبا و تنیده با فرهنگ این مرز و بوم. قرار است 30درصد از بیلبوردهای شهری، آثار هنرمندان خارجی را به نمایش درآورد و 70درصد از آثار به نمایش درآمده نیز ایرانی باشد؛ آثاری بدیع و بسیار زیبا. از قطعات خوشنویسی میرزا علیاصغر و آقا لطفعلی گرفته تا اشکال قلمدان علی اشرف و آقا صادق. همچنین خطوط زیبای میرزا غلامرضا و میرزا یدالله و آثاری از موزه کمالالملک در معرض دید شهروندان قرار خواهد گرفت. این آثار بیتردید اردیبهشت تهران را اردیبهشتیتر خواهد کرد.
یکی از آثاری که روی بیلبورد شهری جای خواهد گرفت، مرقع میرزامهدی استرآبادی است که تنها یک نسخه آن در موزه سنپترزبورگ است و تصاویری از آن برای نخستین بار روی بیلبوردهای پایتخت، رنگی از هنر ایرانزمین خواهد زد.
- تابلوهایی برای ماندن
تهران این روزها اردیبهشتیتر از هر اردیبهشتیاست. بیش از 700اثر فاخر فرهنگی و هنری به جای تبلیغات شهری روی بیلبوردهای پایتخت جا خواهند گرفت. نه پیامی تبلیغاتی نه نشانی از بازاریابی و کالاهای پرزرق و برق. هر چه هست شکوه هنر است و زیبایی و تاریخ و تمدنی که از این آب و خاک برخاسته است. جمال کامیاب گفت:
«این اقدام تلاشی کوچک است از هجوم تبلیغات بیمهار به شهرها که برای نخستین بار در جهان به اجرا درمیآید.» اقدامی که گامی بلندپروازانه است. گامی برای زیباتر کردن شهر و اقدامی عملی برای ارتقای فرهنگ شهر. جمال کامیاب از همکاری خوب شرکتهای تبلیغاتی برای اجرای طرح «نگارخانهای به وسعت شهر» خبر داده و میگوید: براساس توافق صورتگرفته قرار است بخشی از ظرفیتهای تبلیغاتی بیلبوردهای شهری به فعالیتهای فرهنگی اختصاص یابد. هرساله هنگام عقد قرارداد با شرکتهای تبلیغاتی این تعهدات اعلام شده است و تمامی شرکتها نیز با این اقدامات موافقند. مسلما ما راضی به ضرر و زیان هیچ شرکتی نیستیم. البته لازم است بگویم که در این مسیر شرکتهای تبلیغاتی با ما همکاری خوبی داشتهاند.